Vill du anmäla ett fel?
En felanmälan gör du enklast via Mina sidor.
Vems är ansvaret?
Fel som du tar hand om själv
Det mesta tar Nyköpingshem hand om utan extra kostnad för dig, men det finns saker som du själv ansvarar för. Här är några exempel:
- Byta glödlampor och lysrör samt glimtändare.
- Byta proppar i elskåpet.
- Rensa golvbrunn i dusch eller under badkar.
- Rensa vattenlås under tvättställ i badrum (i kök rensar Nyköpingshem).
- Rengöring av filter över spis.
- Rengöring av ventilationsdon i tak och fönster.
- Montera, ta bort eller laga eventuellt persienn.
Vissa saker kan vi förstås hjälpa dig med, men mot en avgift.
Anmäl övriga fel
Fel som kan vänta anmäler du lättast genom att logga in på Mina sidor (länka). Du kan också kontakta kundcenter via e-post eller telefon.
När du anmäler ett fel ska du:
- Ha ditt objektsnummer till hands (det står högst upp på din lägenhetsdörr).
- Uppge ditt telefonnummer.
- Beskriva felet på ett sakligt och tydligt sätt. Du kan också bifoga bilder.
Hur lång tid tar det?
Hur lång tid det tar innan du får hjälp med felet avgörs av hur allvarligt vi anser att det är och hur många andra ärenden som vi har att hantera för tillfället. På Mina sidor kan du följa ditt ärende.
För att vi ska kunna vara så snabba som möjligt behöver du...
Ge oss tillträde till lägenheten på det sätt som vi kommit överens om. Får vi gå in med servicenyckel är det ditt ansvar att se till att låset står i serviceläge C10 när vi kommer eller att en extranyckel finns i nyckeltuben om du har det systemet. En avgift tas ut om vi inte får tillträde enligt överenskommelsen.
Akuta fel
Det här är akut
Akuta fel är sådana som måste lagas på en gång för att inte riskera att skada människor eller fastigheter.
- Strömlöst i kök
Om ett strömavbrott påverkar köksutrustningen (kyl, frys, spis) räknas det som ett akut fel. Innan du felanmäler ska du ha kontrollerat om jordfelsbrytaren har löst ut och om fler är berörda genom att söka information om pågående strömavbrott på Vattenfalls hemsida. Vattenfalls information du hittar här. - Krossad fönsterruta
Om det finns risk för person- eller köld-/regnskador är en krossad ruta ett akut fel. - Vatten
Om vatten strömmar ut är det ett akut fel. - Avloppsstopp
Har du stopp i den enda toaletten i lägenheten är det ett akut fel. - Spis
Om ingen av plattorna/värmezonerna fungerar är det ett akut fel. - Kyl-/frysskåp
Om kyl/frys slutat fungera är det ett akut fel. - Lägenhetsdörr
Om dörren inte går att låsa eller stänga är det ett akut fel. - Hiss
Om hissen står still eller dörren inte går att öppna är det ett akut fel. - Tvättstuga
Om kläder blivit instängda i tvättmaskinen eller torktumlaren ringer är det ett akut fel. Lagning av maskinen sker under ordinarie arbetstid.
Det här är inte akut
- Strömlöst i del av lägenhet
Gör en vanlig felanmälan om en del av lägenheten saknar ström om det inte påverkar köksutrusningen (kyl, frys, spis). Kontrollera jordfelsbrytaren och proppskåpet. Byt ut/fäll upp säkringar om de löst ut. - Krossad fönsterruta
Gör en vanlig felanmälan om det inte finns risk för person- eller köld-/regnskador . - Vatten
Gör en vanlig felanmälan av vatten som bara droppar. Skydda ytorna mot vattnet tills vi kommer. - Avloppsstopp
Gör en vanlig felanmälan om du har fler toaletter i din lägenhet och det är stopp i en av dem. Gör även en vanlig felanmälan av stopp i golvbrunnen i dusch eller badkar. - Spis
Gör en vanlig felanmälan om någon av plattorna/värmezonerna fungerar. - Ventilation
Gör en vanlig felanmälan vid problem med ventilationen. - Värme
Gör en vanlig felanmälan om du under flera dagar har uppmätt en temperatur i hela din lägenhet som understiger 20 grader. - Tvättstuga
Gör en vanlig felanmälan om maskinerna är trasiga.
Anmäl akuta fel
Kontakta oss direkt
Händer något akut utanför vår arbetstid, på kvällen eller helgen, ringer du vår dygnet-runt-jour.
Jouren har telefonnummer 0155-755 05 .