Olika betalsätt
Betala i god tid
Hyran betalas i förskott för en månad i taget. Det är viktigt att pengarna kommer in i tid för att undvika problem och onödiga kostnader för dig.
Hyran ska vara betald den sista vardagen varje månad och förfallodatumet står på fakturan. Om fakturan inte kommit fram till dig är det du som anvarar för att ta kontakt med oss. Det är viktigt att du gör det, eftersom flera försenade hyror kan leda till att ditt kontrakt sägs upp. Om betalningarna uteblir helt riskerar du att bli vräkt.
Vilket sätt passar dig?
Standard är att vi skickar fakturor med e-post. Vill du hellre få pappersfakturor säger du till om det vid kontraktskrivningen.
Du kan när som helst ändra betalsätt.
E-postfaktura - du får fakturor för en månad i taget till din e-postadress. Du ansvarar själv för att betala rätt faktura för månaden genom att skriva in rätt belopp och OCR-nummer.
E-faktura – du får hyresavin direkt till din internetbank. Anmälan om e-faktura gör du via internetbanken. Tänk på att du måste logga in på banken för att kunna göra en anmälan om e-faktura. Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura och avanmäla tjänsten e-faktura hos din gamla bank.
Autogiro – hyran dras automatiskt från ditt konto. Tänk på att du behöver ha tillräckligt med pengar på kontot den dag fakturan förfaller till betalning. Förfallodatumet framgår på din hyresavi. Via din internetbank kan du själv anmäla att du vill betala via autogiro. Du kan också fylla i och skicka in den här blanketten till oss.
Pappersfaktura – vi skickar hem ett kuvert till dig som innehåller fakturan. Du ansvarar själv för att betala rätt faktura för månaden genom att skriva in rätt belopp och OCR-nummer på din betalningsorder.
Vi tar inte emot kontant betalning.
Om pengarna inte räcker till
Ingen påminnelse
Du får inte någon påminnelse från oss om hyran inte betalats in i tid. Vi kan heller inte genomföra en dragning via autogiro om hela beloppet inte finns på kontot. Istället skickar vi ärendet direkt vidare till vårt inkassobolag om vi inte i förväg kommit överens om något annat.
Kostnaden för inkassobolagets hantering läggs på din hyresskuld (inkassokrav).
Om du får problem att betala en månad kan du undvika att hamna hos inkassobolaget genom att snabbt kontakta oss så att vi tillsammans kan försöka hitta sätt att lösa det på, beroende på hur dina tidigare inbetalningar skötts och hur du skött ditt hyresavtal för övrigt.
Inkasso
Om du får ett inkassokrav är det viktigt att du betalar direkt eller kontaktar inkassobolaget inom åtta kalenderdagar – oavsett om du kan betala hela skulden eller inte. Inkassobolaget kan eventuellt godkänna en betalningsuppgörelse, till exempel en avbetalningsplan, eller bevilja anstånd (skjuta upp betalningen).
Om hyran, trots inkassokravet, ändå inte betalas görs en ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten och nya avgifter läggs till skulden.
Risk för vräkning
När du fått betalningsföreläggandet har du tre veckor på dig att betala hela skulden och återvinna rätten till bostaden. Om hyran inte betalas inom sju dagar från förfallodagen är hyresrätten förverkad. Det betyder att du riskerar att bli vräkt – oavsett om skulden slutligen betalas eller inte.