Hoppa till huvudmenyn Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehållet Nyheter Till sök

Patrik hanterar vanskligt vatten

Vattenskada. Fukt och elände, stök, byggtorkar och ett liv i kappsäck, kanske du tänker. Eller så behöver det inte alls vara så dramatiskt? Vattenskador är sällan identiska, men en sak är säker: Patrik Engwall tar våra hyresgäster igenom processen med trygg hand. 

Vattenskador för miljoner

Varje år hanterar Nyköpingshem cirka 50 vattenskador. Ibland är de små och enkla att göra något åt, kanske har bara en liten del av bostaden hunnit påverkas. Ibland är det hejdlöst sprutande vatten som kräver akut hjälp. Men för att undvika att även små skador blir stora och kostsamma är det bra att vara observant och snabbt ta kontakt med Nyköpingshem om det finns misstanke om att något är fel.

De flesta hyresgäster som projektledaren Patrik Engwall kommer i kontakt med visar stort tålamod med att vattenskador tar tid att komma tillrätta med. Inte minst torktiden är svår att förutsäga. Genom att hålla tät kontakt med hyresgästerna bygger han upp både en god relation och ett renoverat hem.

Försöker hitta lösningar för hyresgästen

- Vi försöker alltid hitta lösningar som är bra för hyresgästerna, så långt som vårt ansvar sträcker sig, säger Patrik.

Att ha en hemförsäkring är ett måste för alla hyresgäster. Den ersätter till exempel skador på möbler och kostnaden för evakuering om det visar sig vara nödvändigt att hyresgästen flyttar ut under tiden som renoveringen pågår. Och om hyresgästen själv har orsakat skadan kan det bli riktigt dyrt utan en hemförsäkring…

Jobbat 20 år på Nyköpingshem

Efter snart 20 år på Nyköpingshem är Patrik är ett välkänt ansikte för många Nyköpingsbor och hans lättsamma sätt har alltid varit en tillgång. Han började som fastighetsarbetare, fortsatte som reparatör, var bovärd med chefsansvar under några år och 2018 axlade han sin nuvarande roll som projektledare med inriktning på vattenskador.

- Jag har trivts i alla mina roller och har alltid haft härliga arbetskamrater runt mig!

Hans förmåga att vara både tydlig och trevlig är kanske extra viktig i hanteringen av vattenskador.

- Råkar du ut för en vattenskada kan du vara förtvivlad över att få ditt hem förstört för en tid. Det är fullt förståeligt. Genom att vara lugn och tydlig med vad vi vet om skadan, vad vi ska ta reda på, hur de olika stegen i renoveringen går till och vad de innebär för hyresgästen tror jag att jag bidrar till en trygghet i en frustrerande situation, säger han.

Den vanligaste orsaken till vattenskador är överanvändning av badrum. Trots att de kan vara relativt nya är materialen och ventilationen inte dimensionerade att användas hur mycket som helst utan att hinna torka ur, och då blir det fuktproblem.

 

Så här går det till vid fuktskada

  • Felanmälan
    Så snart du misstänker att du har en vattenskada ska du göra en felanmälan till Nyköpingshem. Kontakta oss hellre en gång för mycket än en gång för lite!
  • Fuktskaderapport
    Om vi också misstänker vattenskada görs en mätning. Visar rapporten på fukt börjar Patriks arbete med att åtgärda ditt hem. Du tar kontakt med ditt försäkringsbolag.
  • Rivning
    Vi tar bort material som är skadat.
  • Torkning
    Innan renoveringen kan börja måste det vara helt torrt i det skadade utrymmet. Ny mätning görs.
  • Renovering
    Vi bygger upp det som var skadat.
  • Besiktning
    För att vara säkra på att arbetet blivit bra görs en slutbesiktning.
  • Uppföljning
    Vad tyckte du om vårt arbete och bemötande?

                                                                  

Text: Carina Wilhelmsson
Foto: Bobo Lindblad

Kvadrat nr 1 2020