e-faktura

Att betala sin hyra med e-faktura har många fördelar. Du slipper pappershanteringen och sparar därmed lite ytterligare på miljön.

Här är svar på några vanliga frågor som vi ofta får avseende e-faktura.

Vad är en elektronisk faktura (hyresräkning)?

En elektronisk faktura (hyresräkning) är egentligen en helt vanlig faktura men istället för med vanlig post så skickas den elektroniskt till din internetbank.

Fakturan ser likadant ut som den utskrivna versionen och innehåller samma information.

Hur betalas en e-faktura?

Du går in på fakturan i din internetbank och godkänner den för betalning. Belopp, mottagaruppgifter och betalningsdatum är redan förvalt enligt fakturauppgifterna. Du kan ändra uppgifter om du önskar.

Under "Mina sidor" på hemsidan kan du se dina hyresbetalningar.

Vad händer om jag missar att betala?

Missar du att betala din e-faktura på betalningsdagen får du ett inkassokrav per post, på samma sätt som gäller hyresräkning på papper.

När får jag min faktura?

E-fakturan skickas till internetbanken samtidigt som du annars skulle fått den utskrivna varianten.

Hur anmäler jag mig till e-faktura från Nyköpingshem?

Du loggar in i din internetbank och letar där upp Nyköpingshem som godkänd e-fakturautställare till dig. Följ instruktionerna för anmälan av elektronisk faktura. Efter din anmälan där sköter banksystemet om resten.

Hur avanmäler jag mig från e-faktura?

Logga in på din internetbank och leta upp avanmälan av elektronisk faktura. Följ instruktionerna.

Vad händer om jag byter bank?

Om du byter bank måste du själv anmäla dig för e-faktura från Nyköpingshem i din nya banks internettjänst.

Vad kostar det att ha e-faktura?

Vi tar inget extra betalt för att du väljer att få din hyresräkning via e-faktura.

 

 

Att betala sina räkningar via sin internetbank är både smidigare och säkrare.